Uitstapjes brengen thema's tot leven
Kleuters zijn ontwapenend, eerlijk en enthousiast. Als kleuterleerkracht vind ik het heel belangrijk om jonge kinderen een fijne start van de basisschooltijd mee te geven. Ze moeten zich veilig op school voelen om wie ze zijn. Ik ben er om hen bij de eerste stapjes in hun schooltijd aan de hand mee te nemen”, vertelt Irene Korstjens. Sinds 2007 werkt zij als leerkracht bij Kindcentrum Kornak, waar zij meteen bij de kleutergroep begon. “Ik heb ook wel voor groep 3 gestaan maar mijn hart ligt bij kleuters, dus in groep 1 en 2. Zelf heb ik nog twee jonge kinderen dus het is ook nog eens heel fijn om te weten hoe je van de kant van ouders naar de kleutertijd kijkt. Ik ben van spelend leren en dat past natuurlijk in de visie van Kornak. Kleuters leren door te spelen en dingen te doen. Dit is een betekenisvolle manier om het onderwijs vorm te geven. Kornak werkt met thema’s. We verdiepen ons een aantal weken in een thema en passen dat op diverse manieren toe. In mijn lokaal maak ik samen met de kinderen themahoeken en zoek de verbinding met het thema in die verschillende hoeken."
Bij ieder thema maakt Irene een verteltafel. “Bij de verteltafel hoort een voorlees- of prentenboek wat de kinderen kunnen naspelen of ze bedenken eigen verhalen rondom het boek. Ik lees veel voor uit boeken en door middel van de verteltafel gaat het boek nog meer leven. Er zitten op een creatieve manier veel leeraspecten verstopt rondom deze activiteit. Maar vooral het voorlezen vind ik belangrijk en ik geef de kinderen graag mee dat lezen leuk is. Zeker als ik het boek ‘Open dit boek niet’ van Andy Lee tevoorschijn haal, worden ze enthousiast en willen ze dat ik voorlees”, legt Irene uit.