Kinderen inspireren met muziek

Juf Debbie van Velsen, leerkracht van groep 4 en muziekcoördinator, heeft goed nagedacht over welke footprint zij bij de kinderen hoopt achter te laten. “Ik wil graag dat de leerlingen mij herinneren als de juf waar zij plezier hadden én waar veel werd gezongen en muziek werd gemaakt. Het zou mooi zijn als er dankzij de diverse muzieklessen op school interesse is gewekt om een muziekinstrument te spelen en lekker te zingen. Maar het allerbelangrijkst vind ik toch dat kinderen zich herinneren dat zij zich gewoon welkom voelden, dat íedereen er mag zijn!”

Debbie is al vanaf het allereerste begin van Kornak betrokken bij de school. “In september 2005 gingen we van start. Ik was onderwijsassistente, want ik was nog niet volledig afgestudeerd. We begonnen met zo’n 52 leerlingen en dat vond ik heel speciaal om mee te maken, zo kleinschalig. Nu hebben we zo’n vierhonderd leerlingen. Volgens mij waren wij in 2005 de eerste school in Nederland met digitale schoolborden. Ik weet nog dat het Jeugdjournaal langskwam om te filmen. Daarna kwam ik trouwens wel vaker in beeld, bijvoorbeeld toen ik als muziekcoördinator en bevoegd leerkracht koos voor de muziekmethode 123ZING en hierover werd geïnterviewd. Ik was met mijn collega Tessa naar een muziekconferentie geweest waar deze methode werd gelanceerd en wij waren direct enthousiast. Fijn ook dat onze directrice muziek maken ook belangrijk vindt en er werk van wordt gemaakt om muziekonderwijs te kunnen geven.

Met 123ZING kunnen alle leerkrachten structureel én met plezier muziek-, dans- en dramales geven, van groep 1 tot en met 8. De methode biedt energieke videolessen, liedjes en interactieve opdrachten en leerlingen kunnen zelf aan de slag in de 123ZING Studio. Daarnaast komt er op Kornak bij regelmaat een muziekdocent om workshops te geven en zo krijgt groep 4 bijvoorbeeld harples en groep 5 vioolles. Ik vind het belangrijk dat kinderen op verschillende manieren met muziek in aanraking komen. Samen met Tessa regel ik ook dat we op school aan de Kindermuziekweek meedoen. Dit jaar werken we in de week van 5 tot en met 14 april met het thema ‘energie’ en sluiten we af met een muzikaal optreden waarbij alle ouders worden uitgenodigd. Ik kijk nu al uit naar het gezellig samen muziek maken en zingen in de klas én naar de workshop ‘Trommelen op Rommel’ van De Vuilnismannen. Dan gaan we lekker met z’n allen muziek maken op emmers, vuilnisbakken en stalen vaten”, vertelt juf Debbie enthousiast. Zelf zingt zij veel, luistert zij naar alle soorten muziek en gaat zij weer lachen als ze terugdenkt aan de korte cursus ukelele spelen samen met haar collega’s.

De sfeer op Kindcentrum Kornak is volgens Debbie nog altijd net zo prettig als in de begintijd toen het een kleinschalige school was. Debbie: “Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk en ik hoop dat de kinderen datzelfde gevoel hebben. Er heerst een ontspannen en fijne sfeer bij Kornak. Ik vind groep 4 een hele fijne groep, de kinderen zijn heerlijk open en onbevangen en willen graag wat leren. Werken in het onderwijs is nooit saai, je beleeft iedere dag wel iets. Daar geniet ik van. Ik maak graag woordgrapjes in de klas en het is zo leuk als kinderen in de loop van het schooljaar die humor delen en overnemen. Het is belangrijk dat alle kinderen goed in hun vel zitten en dat check ik iedere dag met kleine grapjes. En ik sta iedere ochtend bij deur voor een high five, hand of knuffel. Zo zie ik al hoe een kind is opgestaan en hoe de dag gaat worden. We hebben in de klas met elkaar de afspraak dat je niet naar huis gaat zonder doei te zeggen. Dus ik sta dan weer bij de deur, zodat alle kinderen zich gezien en gehoord voelen. Ik hoop dat als de kinderen terugdenken aan hun basisschooltijd dat ze het gevoel hebben dat ze altijd welkom waren en er met een warm gevoel aan terugdenken. Dat Kornak een blije en veilige plek voor ze is geweest.”