Kinderen gaan 'aan' van aardrijkskunde en geschiedenis

“Ik ben erg geïnteresseerd in aardrijkskunde en geschiedenis. Als ik ga hardlopen luister ik zelfs liever naar de podcast ‘De Grote Podcastlas’ dan naar uptempo muziek. Deze podcast is de audioversie van de atlas en je wordt telkens mee op reis genomen naar een ander land. Een uur lang luister ik dan met veel plezier naar verhalen over de geschiedenis, economie en politiek van dat land en over de mooiste plekken en cultuur. In de klas vind ik het dan weer leuk om deze kennis over te brengen aan de kinderen. Zelf ga ik direct ‘aan’ als het over aardrijkskunde of geschiedenis gaat en ik merk dat mijn leerlingen in groep 6 dat nu ook krijgen”, vertelt Sven Weisscher. Hij staat vijf dagen per week als leerkracht voor groep 6A en daarnaast is hij stagecoördinator en is lid van de medezeggenschapsraad. 

Sven kwam toen hij afgestudeerd was aan de Pabo bij Kindcentrum Kornak terecht. “Dat was in 2021 en ik mocht drie dagen les gaan geven bij Kornak en twee dagen bij een andere Tabijn basisschool. Aan het eind van dat schooljaar kreeg ik de luxe om te kiezen bij welke basisschool ik fulltime wilde gaan lesgeven. Er waren meerdere redenen waarom ik voor Kornak koos, zoals een leuk en jong team waarmee ik buiten werktijd ook dingen onderneem, het continurooster, de structuur binnen de school en ik kan lekker op mijn fiets naar mijn werk. Ik woon in Heemskerk, dus ik stap iedere dag op mijn fiets. Ik voel mij thuis bij Kindcentrum Kornak”, vervolgt Sven. 

Welke onuitwisbare herinneringen hoopt Sven bij de leerlingen achter te laten? Sven: “Ik zou het fijn vinden als de kinderen mijn enthousiasme voor aardrijkskunde en geschiedenis overnemen. Of dat de leerlingen in ieder geval ergens enthousiast over zullen zijn. Het fijne van een groep 6 vind ik dat je serieuze gesprekken met de kinderen kunt hebben en dat ze toch ook nog speels zijn. Ik praat graag met ze over onderwerpen die op het moment in de wereld spelen. Kinderen kijken er met een open blik naar. Als leerkracht zoek ik bijvoorbeeld teksten uit bij de thema’s waar we over praten. Dus we lezen niet per se uit een ‘begrijpend lezen boek’ maar uit een boek dat bij de kinderen echt tot de verbeelding spreekt. We koppelen begrijpend lezen (wat we dus niet zo noemen) aan wereldoriëntatie.

Via tekst ga ik graag met kinderen in gesprek over de gebeurtenissen in het verhaal. Dat doen we eerdaags over Willem van Oranje. De groepen 5 en 6 zullen verschillende teksten over Willem van Oranje gaan lezen en een leuke opdracht krijgen. Bijvoorbeeld om zelf een Naamgedicht te maken. Net als het Wilhelmus.” Sven merkt dat de leerlingen in zijn groep graag en met veel plezier de belevingswereld koppelen aan feitelijke kennis. Precies waar zijn eigen interesse ook ligt. En dat is dus de footprint die hij achterlaat.