Luisterend oor en er zijn voor kinderen

Meryem Göküzüm werkt sinds 2021 bij Kindcentrum Kornak en ervaart haar werk als heel divers. “Een belangrijk aspect van mijn rol als onderwijsassistente en pedagogisch medewerker is om een duidelijke juf te zijn in de klas, terwijl ik op het plein een gezellige juf ben die graag naar verhalen luistert en vragen beantwoordt. In het onderwijs krijg ik ook regelmatig vragen over mijn geloof en waarom ik een hoofddoek draag. Ik vind het fijn om mijn verhaal te delen en het te koppelen aan Kornak, waar iedereen gelijk behandeld en geaccepteerd wordt. Dit sluit perfect aan bij de kernwaarden die we nastreven”, vertelt Meryem. 

In haar diverse rollen op school heeft zij ook een duidelijke visie: “Mijn persoonlijke footprint ligt in het vervullen van verschillende rollen gedurende mijn dag. Als onderwijsassistente, invalkracht voor peuteropvang, pleinwacht juf in de pauzes en pedagogisch medewerker voor de bovenbouw BSO, streef ik ernaar om ervoor te zorgen dat alle kinderen de extra ondersteuning en voldoende aandacht krijgen die ze nodig hebben. Ik wil graag dat ze met een glimlach naar huis kunnen gaan en met plezier aan school kunnen denken. Daarnaast hoop ik dat de kinderen mij herinneren als een doorzetter en als een positieve juf. Ik ben een open persoon en ik geef bijvoorbeeld graag voorbeelden uit mijn privésfeer. Op die manier komen er ook verhalen van leerlingen terug. Als ik in de voor- en naschoolse opvang sta dan wil ik vooral dat kinderen zich thuis voelen.”

Als onderwijsassistente biedt Meryem ondersteuning aan in vakken zoals rekenen, taal en begrijpend lezen voor de groepen 8. Zij vervolgt: “Als juf voor de bovenbouw BSO bereid ik gedurende de dag activiteiten voor die in de middag plaatsvinden, en werk ik samen met mijn collega's aan het invullen van de jaarkalender met geplande activiteiten. In mijn rol als invalkracht voor de peuteropvang ondersteun ik de peuterleidsters met extra taken en organiseer ik activiteiten zoals voorlezen of liedjes zingen tijdens het fruitmoment of middagactiviteiten zoals knutselen of puzzels maken met de kinderen. Op het plein ben ik actief betrokken; ik speel mee, loop rond en geniet van de afwisseling in mijn werk. Het is echt geweldig om zo'n gevarieerde rol te hebben!” Bovendien maakt zij, samen met haar collega’s Mieke en Lydia, ook regelmatig video’s om op social media te plaatsen. Ze herinnert zich haar eerst filmpje voor Kornak nog goed: “In 2021 hadden wij nog geen Instagram en ik weet nog dat ik net bij Kornak in de peuteropvang ging werken. Ik heb een filmpje gemaakt hoe de opvang, van de lokaalinrichting tot de bedjes, eruitziet. Zo kregen ouders via Insta al een goed beeld van onze voorzieningen.”

Het feit dat Meryem overal staat en bekend is bij alle kinderen, heeft haar ook geholpen om een band op te bouwen met hen. “Het geeft me een gevoel van verbondenheid en vertrouwen, wetende dat ze naar me toe kunnen komen voor hulp, advies of gewoon een luisterend oor. Dit soort momenten zijn voor mij de essentie van het onderwijs en herinneren me eraan waarom ik elke dag met een glimlach naar mijn werk ga."

Op de vraag welke herinnering haar zelf heeft geraakt, vertelt zij: "Een mooie herinnering op Kindcentrum Kornak is toen ik een leerling die wat moeite had met lezen en schrijven, kon helpen om zijn zelfvertrouwen te vergroten. Ik nam extra tijd om met hem te werken, luisterde naar zijn frustraties en zorgen, en zocht naar manieren om zijn leerproces te verbeteren. Op een dag, nadat we samen aan een opdracht hadden gewerkt, kwam hij naar me toe met een stralende glimlach en liet me vol trots zien hoeveel vooruitgang hij had geboekt. Hij vertelde me dat hij zich eindelijk zelfverzekerder voelde en dat hij nu echt geloofde dat hij kon leren en groeien. Het was een ontroerend moment waarop ik besefte hoeveel verschil je kunt maken in het leven van een kind door simpelweg te luisteren, te begrijpen en er voor ze te zijn.”