"Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd"
Wat bijzonder: drie generaties onder één dak bij Kindcentrum Kornak. Samantha Klaassen legt uit: “Ik ben zelf leerkracht in groep 3 en 7 en mijn moeder – juf Ageeth - is al bijna vanaf het begin leerkracht bij Kornak. En nu zit mijn dochter bij de peuteropvang. We gaan met z’n drietjes met enorm veel plezier naar dit Kindcentrum!” Het verhaal is eigenlijk nóg leuker, want Samantha kwam als enige leerling in groep 7 naar Kornak toen de school in 2005 van start ging. “Ik heb twee schooljaren als leerling op deze school gezeten. Na de middelbare school ben ik de opleiding als onderwijsassistent gaan doen, gevolgd door de Pabo. Ik liep toen ook een periode stage bij Kornak. Na mijn eindstage viel mijn oog op een vacature bij Kornak, een school waar ik graag aan de slag wilde als leerkracht en waar ik mij altijd al had thuis gevoeld. Toen ik werd aangenomen, heb ik met mijn moeder afgesproken: Op school zijn we collega’s en thuis praten we niet veel over ons werk. Dat gaat prima! Zo goed zelfs dat we dit jaar samen groep 7 hebben”, vertelt Samantha enthousiast.
Ageeth Klaassen vult aan: “Ik ben vanaf vrijwel het begin bij Kindcentrum Kornak betrokken en ik begon in groep 1-2. Daarna ben ik doorgeschoven naar groep 4, 5 en 6. Nu ben ik leerkracht in groep 7. Ik ben steeds een groep omhooggegaan en ik vind het leuk om de verschillende groepen mee te maken. Daarnaast ervaar ik het als heel prettig dat ik van alle groepen op de hoogte ben nu ik ook als taalcoördinator werkzaam ben. Als taalspecialist begeleid ik de verschillende leerkrachten en groepen in het leesonderwijs; van ondersteuning bij vragen over lezen tot een beleidsplan maken over taal en lezen. Ik ben zelf dol op lezen, net als Samantha. Dat heb ik vast op haar overgebracht. We struinen samen regelmatig boekenmarkten af, op zoek naar de allerleukste kinderboeken. Vorig jaar ben ik ook de motor geweest achter het vernieuwen van de schoolbibliotheek. Alle boeken zijn door een screening gegaan en er zijn veel nieuwe boeken aangeschaft. Als leerlingen een boek vinden wat bij ze past, dan draagt dat bij aan het plezier in lezen. Het hele jaar door vult de boekhandel onze bieb aan en voor alle groepen zijn er eigen boekenkasten. Bij ons ben je nooit uitgelezen.”
De footprint die Ageeth bij kinderen hoopt achter te laten hangt logischerwijs samen met lezen. “In mijn klas zeggen we wel eens lachend: een dag niet gelezen is een dag niet geleefd. Ik probeer het plezier in lezen over te brengen. Ik vertel in mijn groep 7 vaak over boeken die ik aan het lezen ben en ik vraag de kinderen ook naar wat ze thuis lezen. Ik probeer ze enthousiast te maken om over boeken en lezen te vertellen door hierin zelf een actief voorbeeld te zijn. De kinderen in mijn groep begeleiden beginnende lezers in groep 3 en 4 en geven zo dit enthousiasme weer door. Vandaar ook dat ik thuis kinderboeken lees, dan weet ik waar we over praten én ik weet welke boeken goed voor te lezen zijn. Ik lees heel graag voor in de klas en als het verhaal spannend is dan mag ik het boek echt nog niet dichtdoen. De kinderen genieten ervan als ik voorlees en zo probeer ik mijn eigen enthousiasme over lezen op ze over te brengen”, aldus Ageeth.
Samantha leest al net zo graag voor in haar klas en ook thuis leest zij haar dochtertje graag voor. “De schooldag in groep 3 starten we om half negen met lezen, waarbij ik een begeleidende en stimulerende rol aanneem. Soms pak ik een voorleesboek in cadeaupapier in of ik zeg één woord over een boek om de kinderen nieuwsgierig te maken. Ik haal steeds weer iets anders uit mijn trukendoos om de leesmotivatie te bevorderen. Ik kan ook zo blij worden als kinderen enthousiast over een boek vertellen”,
zegt Samantha. Welke footprint juf Samantha bij de kinderen achter wil laten? “Ik vind het belangrijk dat kinderen later terugkijken op een fijne schooltijd waarin zij zich veilig en vertrouwd voelden. Kinderen brengen het overgrote deel van een dag op school door. Voor mij is het dan heel belangrijk dat ik kan zien dat een kind met plezier naar school komt en met een glimlach naar huis gaat. Ik maak tussendoor graag grapjes of ik geef een luchtkus of high five. Het is altijd de uitdaging om op zoek te gaan naar een manier zodat iedereen zich in de groep goed voelt. Samen zorgen we voor een veilige en vooral gezellig tijd”, besluit Samantha.