Mooi om te beseffen dat je als leerkracht ook altijd blijft leren
Kim Louman is drie dagen per week bij Kindcentrum Kornak en heeft een zeer diverse baan: “Ik ben twee dagen kwaliteitscoördinator en één dag leerkracht in groep 8. Die afwisseling vind ik fijn, want ik hou er echt van om meerdere en verschillende dingen te doen. Zo heb ik tien jaar lang als leerkracht voor de klas gestaan en had ik zin om iets anders te gaan doen. Ik ontwikkel mijzelf graag en ik vind leren leuk. Dat is iets wat ik leerlingen ook graag wil meegeven, om nieuwe stof te leren en daar iets mee te doen. In eerste instantie heb ik geschiedenis gestudeerd en heb ik daarna gewerkt als tekstschrijfster. Maar ik merkte dat ik in mijn baan meer prikkels en afwisseling nodig heb en zo ben ik als leerkracht in het onderwijs terechtgekomen. Daar heb ik de opleiding gedragsspecialist gedaan. Dit vond ik zo interessant, dat ik na een aantal jaar ook de opleiding tot intern begeleider heb gedaan en in die functie ben ik aan de slag gegaan bij een andere Tabijnschool. Toen er zo’n 1,5 jaar geleden een plekje voor een ib-er vrij kwam bij Kornak heb ik weer de overstap gemaakt. Kindcentrum Kornak past goed bij mij en ik werk fijn samen met mijn collega Suzanne Gombert.”
Vorig jaar is er landelijk besloten om de rol van de intern begeleider te veranderen naar kwaliteitscoördinator. Voor Kim weer een kans om zich verder te ontwikkelen en een vierdaagse training tot kwaliteitscoördinator te volgen. “Als kwaliteitscoördinator heb ik drie rollen. Als ‘zorgregisseur’ geef ik samen met de leerkrachten de ondersteuning voor leerlingen vorm. Als ‘leercoördinator’ realiseer ik passend onderwijs door middel van professionalisering binnen de school en het coachen van leerkrachten. En als ‘trendanalist’ bepaal ik samen met de leerkrachten en de school de ambities en het kwaliteitssysteem van Kindcentrum Kornak. Dit zijn, kort gezegd, mijn verschillende rollen als kwaliteitscoördinator. Een diverse functie waarbij ik nog altijd aansluit bij gesprekken met ouders als er zorgen of vragen zijn over de ontwikkeling van een kind. Ik onderhoud contacten met externe partners/zorgverleners, maar ik houd ook zicht op onderwijsverbeteringen en ontwikkel daarmee het kwaliteitssysteem binnen de school, samen met MT en leerkrachten”, vat Kim haar werk samen. Naast haar werk als kwaliteitscoördinator staat ze op maandag voor groep 8. Kim: “Ik vind het fijn om voor de klas te staan en de kinderen meer te leren. Tegelijkertijd leren zij mij ook weer dingen, qua muziektrends bijvoorbeeld. Het is mooi om je te beseffen dat je als leerkracht ook altijd blijft leren, zowel in gespecialiseerde opleidingen als van de kinderen zelf.”
Hoe hoopt Kim dat kinderen haar zullen herinneren? “Het is voor mij mooi als leerlingen en ouders aan mij terugdenken als die betrokken juf en ondersteuner die leerlingen ziet zoals ze zijn. Dat vind ik belangrijk en mijn footprint is dan ook dat je mag zijn wie je bent. Iedereen met zijn of haar eigen talent. Of je nu goed in rekenen, knutselen of grappen maken bent, iedereen is ergens goed en talentvol in. Dat wil ik, zeker in deze soms ingewikkelde maatschappij, graag aan alle leerlingen meegeven. Ik stimuleer kinderen graag in het geven van een eigen mening, maar altijd met respect naar anderen. Zelfvertrouwen in eigen kunnen. Ik help ze die vaardigheden en talenten verder te ontwikkelen zodat iedereen trots op zichzelf kan zijn. Als kinderen goed in hun vel zitten, dan gaan ze met een fijn gevoel naar school”, besluit de gepassioneerde juf en kwaliteitscoördinator.