Hoe je van stagiaire kunt doorgroeien naar leerkracht
Juf Kendra Wiering is een schoolvoorbeeld van hoe je van stagiaire kunt doorgroeien naar leerkracht. “Ik heb in 2016 stage gelopen bij Kornak en in 2017 ben ik er onderwijsassistent geworden. Vervolgens ben ik doorgerold naar pedagogisch medewerkster en nu ik mijn Pabo heb afgerond ben ik fulltime leerkracht van groep 8. Ik draai dit schooljaar dus voor het eerst alleen deze enthousiaste groep leerlingen. Ik stond ook wel al voor groep 8, maar samen met Lydia en Barbro”, legt Kendra uit. Ze vult lachend aan: “Als je mij zo’n zeven jaar geleden – toen ik nog geen ervaring had met groep 8’ers - had gevraagd voor welke groep ik graag zou willen staan, dan was dat niet groep 8. Ik was bang dat deze groep voor mij te puberachtig en bijdehand zou zijn. Maar niets is minder waar, ik geniet enorm van mijn vijf dagen per week voor groep 8. Zij hebben humor waar ik van houd, het is leuk om kamp en de musical samen te mogen doen en ik vind het fantastisch om de leerlingen voor te mogen bereiden op ‘het volgende hoofdstuk’, namelijk het voortgezet onderwijs.”
Wat de footprint van Kendra is, heeft haar wel aan het denken gezet. Ze vertelt: “Ik wil alle kinderen graag meegeven dat je mag zijn wie je bent. Daarom vind ik het vieren van een verjaardag ook zo belangrijk. Als je in groep 8 zit is het de laatste keer op de basisschool dat je jarig bent. Dat vieren wij in de groep groots, door kleine dingen. Zo leg ik een sjerp en feesthoedje klaar op tafel, er staat een taart op het bord afgebeeld, we zingen een verjaardagslied, de kinderen mogen uitdelen en er mag met een speciale dobbelsteen worden gegooid. Afhankelijk van hoeveel punten je gooit mag er bijvoorbeeld extra lang worden buiten gespeeld. Daarnaast zou ik graag willen dat de leerlingen zich van mij herinneren dat je fouten mag maken. Je leert van foutjes maken en ik benader het positief. Het komt ook wel eens voor dat ik een fout maak en dat levert in de groep hilariteit alom op, al zeggen we dan natuurlijk dat het een leermoment was. En, ik heb goed nagedacht over welke footprint ik mee wil geven; als derde vind ik het heel belangrijk om kinderen te vertellen dat als je iets wilt bereiken, je er zeker gaat komen. Er is altijd een weg! Dit vind ik ook echt belangrijk om mee te geven bij het schooladvies. Sommige leerlingen hebben moeite met het niveau-advies. Ik wil die kinderen en ouders graag wegwijs maken in de termen van theoretisch en praktisch voortgezet onderwijs. Niet in hoger of lager. We kiezen de weg die bij de leerling past en op die manier komt hij/zij er heus wel.”
“Wat ik ook zo leuk vind aan groep 8 is de musical. Dit jaar zullen we aan het eind van het schooljaar onze musical anders doen dan voorheen. We hebben besloten om de twee groepen 8 samen te voegen voor één musical, in plaats van iedere groep 8 een eigen musical. Nu zullen we met zo’n 45 kinderen op het podium komen en we zullen grote rollen door meerdere kinderen laten spelen. Op deze manier sluiten we als één grote groep het jaar af. Bij Kindcentrum Kornak mixen we ieder schooljaar de groepen, dus ze hebben gedurende de schooltijd met elkaar in de klas gezeten. Het gaat een mooie musical worden,” besluit Kendra.

