Het bevalt mij prima bij Kornak, het voelt als thuiskomen.

 
“Wat ik hoop dat de kinderen zich later over hun basisschooltijd zullen herinneren? Dat ze kunnen zeggen: Ik mag fouten maken en het hoeft niet in 1x goed te zijn bij juf Liza”, vertelt leerkracht Liza Verleun. Zij vervolgt: “Ik geef graag les met een vleugje humor en een open houding. De kinderen mogen fouten maken… graag zelfs! Want dan kan ik ze verder helpen. Dat vertel ik ze ook. Aan afkijken of overschrijven heb je niets, dus dat benoem ik in de klas vaak. Echt, foutjes maken mag en het gebeurt mij ook wel eens. Soms maak ik expres een foutje, dan pak ik bijvoorbeeld het ‘verkeerde boek’. We lachen er met elkaar om en lossen het foutje dan op, want het hoeft niet in 1x goed te gaan.”

Juf Liza is dit schooljaar in groep 3 en 4 bij Kindcentrum Kornak van start gegaan. “Ik heb vijf jaar in Haarlem gewerkt, waar ik groep 3 had. Het was best spannend om de overstap te maken, maar ik werk nu dichter bij huis. Ik heb twee jonge kinderen en het scheelt mij nu heel wat reistijd. Vanuit mijn woonplaats Heemskerk stap ik op mijn fiets naar Kornak, waar ik drie dagen per week werk. Op woensdag ben ik bij groep 4 en op donderdag en vrijdag sta ik voor groep 3. Het bevalt mij prima bij Kornak, het voelt als thuiskomen. De acht weken voor de herfstvakantie zijn voorbijgevlogen.” 

De schooldag start bij juf Liza met een welkom bij de deur van het lokaal. “Volgens mij doen alle leerkrachten dat wel. Het is een belangrijk moment om de kinderen welkom te heten en meteen te peilen hoe het gaat. Bij mijn groepen mogen de kinderen kiezen of ze een high five of knuffel willen geven. Uit de manier hoe ze mij gedag zeggen kan ik al veel halen en eventueel op een later moment op de dag even op terugkomen om te checken of het kind goed in zijn/haar vel zit. In groep 3 starten we – zeker tot de herfstvakantie - iedere ochtend met een kleurplaat of werkblad en langzaamaan verschuift het steeds meer naar lezen in boekjes en/of werken aan inhoudelijke opdrachten. In groep 3 leren kinderen zo ontzettend veel; ze komen aan het begin van het schooljaar binnen en leren hoe ze de letter ‘i’ schrijven en na een paar weken kunnen ze al woordjes lezen. Dat is iets magisch en kinderen zullen zich dat bijzondere moment hopelijk ook blijven herinneren.” 

Een andere footprint die Liza hoopt achter te laten bij de leerlingen is het bewegend leren. “Tussen de les door hebben we ‘energizers’ waarbij je kort kunt bewegen om daarna weer meer geconcentreerd door te kunnen werken. Ik zeg dan bijvoorbeeld ‘alle vogels vliegen’ of ‘pinkelen’ en de klas weet dan dat ze in beweging mogen komen. Zoiets simpels kan een les zo leuk maken. Favoriet in mijn groepen zijn de woordkaartjes ‘wandel en wissel uit’. Iedereen krijgt zo’n kaartje en gaat rondlopen. Ik geef het moment aan dat ze stoppen, het kaartje voorlezen aan de ander en doorgeven. Zo maak ik op een leuke manier een leesles. Bij mooi weer wil ik buitenles geven, zonder werkboekje. Maar ‘stiekem’ volg ik natuurlijk wel de stof uit de boekjes en laat de kinderen bijvoorbeeld door middel van een parcours te lopen sommen maken. Of ik schrijf met stoepkrijt getallen op de grond, noem een som op en de kinderen rennen naar het goede antwoord”, vertelt Liza enthousiast. 

Ze vindt het thematisch lesgeven bij Kindcentrum Kornak plezierig. “We hebben nu het thema herfst waarmee we van alles doen. Zo lees ik voor uit het prentenboek ‘Twee vechtende eekhoorntjes’. Binnen het thema werken we met een circuit van vier onderdelen: rekenen, schrijven, creatief en spel. Alle lesonderdelen komen binnen het thema aan bod, waardoor we betekenisvol op verschillende vlakken met het thema werken.” In groep 3 is er buiten naar kastanjes en blaadjes gezocht om een mooie herfsttafel te maken. 

Liza: “We zijn vlak voor de herfstvakantie al gestart met het maken van de lampions voor Sint-Maarten. Bij Kornak werken we dan groeps-doorbroken en dat is heel leuk. Alle kinderen uit zowel groep 3 als groep 4 mogen zelf kiezen uit vier verschillende lampions. Sommige kinderen kiezen ervoor om bij een vriendje in de groep te zitten en anderen kiezen specifiek voor het model van de lampion, zoals een uil of vleermuis. Zo kan ieder kind zichzelf zijn in de klas en dat is óók iets wat ik hoop dat de leerlingen zich zullen herinneren.”