Muziekles al jarenlang belangrijk onderdeel bij ons op school.
“Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat de kinderen een fijne tijd op school hebben. Ik hoop dat ieder kind terugkijkt op een leuke basisschooltijd. Mijn bijdrage en footprint zijn dan hopelijk de vele muzieklessen en muzikale activiteiten. Groep 5 van Kindcentrum Kornak gaat altijd naar het Concertgebouw in Amsterdam. Het kan toch niet anders dan dat zoiets bijzonders als met elkaar muziek maken in het Concertgebouw je altijd bijblijft”, vertelt juf Tessa lachend.
Tessa de Ruijter-Eeltink geeft twee dagen per week les aan groep 4 en ze is muziekcoördinator. “Ik sta op donderdag en vrijdag voor de klas en ik val hier en daar in als een collega afwezig is. Dit schooljaar draai ik al voor het achttiende jaar mee op Kornak. Ik heb het enorm naar mijn zin en de samenwerking met mijn duo-collega Debbie is superfijn. Zij is ook muziekcoördinator en we prijzen ons gelukkig dat muziekles al jarenlang zo’n belangrijk onderdeel is bij ons op school. We zagen destijds een filmpje over hoeveel er in de hersenen gebeurt als je met muziek bezig bent. Dat was zo’n eye opener! Er werd heel duidelijk gemaakt dat je hersenen maar in een klein gebied actief zijn bij alleen rekenen of lezen. Zodra men met muziek bezig is ontstaat er een samenwerking in je hersenen. Er worden meer gebieden geactiveerd. Na dit filmpje waren wij overtuigd van het belang van muziekles met instrumenten en zijn wij aan de gang gegaan met de lesmethode 123ZING. Tussen mijn gewone lessen door laat ik de kinderen energizers met muziek doen en bewegen we. Zo krijg je de hersenen actief.”
Juf Tessa kan zelf ‘een beetje’ gitaar spelen. “Maar ik pak de gitaar minder vaak dan ik zou willen. In de klas begeleid ik wel liedjes met de gitaar door de akkoorden te spelen”, legt zij uit. Tessa vervolgt: “Muziek is belangrijk op school en er staat zeker twee keer per week muziek, dans en drama op het rooster. Kornak volgt de methode dans- en dramaleerlijn en 123ZING. Wij werken vanaf het ontstaan van 123ZING met deze methode en dat bevalt ontzettend goed omdat het zo breed en laagdrempelig is. Je leert over ritmes, we zingen en er is zelfs een tool om zelf muziek te componeren. Daarnaast krijgt iedere jaargroep een aantal weken per schooljaar muziekles van een vakdocent van Toonbeeld uit Castricum. Zo krijgen alle leerlingen de kans om ieder jaar weer een ander instrument uit te proberen. Met groep 4 gaan we in het voorjaar leren hoe je een harp kunt bespelen. Daar kijk ik nu al naar uit.” Bij Kindcentrum Kornak zijn ook gitaren aanwezig. “Groep 7 krijgt altijd gitaarles. Bovendien hebben we op school ook twee flink gevulde muziekkasten met kleine instrumenten waarmee we liedjes begeleiden en er zijn tassen met boomwhackers. Dit zijn gekleurde buizen waarmee je op bepaalde toonhoogte met elkaar muziek maakt en kunt combineren met bodypercussie. Het is een fijne en laagdrempelige manier om muziek te maken.”
“Ik hoop dat kinderen zich later zullen herinneren hoe gezellig en fijn het is om met elkaar muziek te maken. Zelfs tegelijk met alle kinderen op school! Bij het onthaal van Sinterklaas zingen we bijvoorbeeld met elkaar hetzelfde sinterklaaslied. Met Kerst oefenen we ook schoolbreed dezelfde liedjes, zodat we met alle leerlingen op het schoolplein kerstliedjes kunnen zingen voor de ouders. Heel feestelijk en mooi. Voor kinderen die graag zingen gaan we dit schooljaar weer starten met een schoolkoor met groep 6 en 7”, besluit Tessa enthousiast.