Knutselen is echt mijn ding.

Laura van Noort is dit schooljaar als leerkracht van groep 3 gestart bij Kindcentrum Kornak. “Vanaf dag 1 voel ik mij hier welkom, het Kornak-team is leuk en collega’s staan altijd voor je klaar. Ik werk drie dagen per week bij groep 3, samen met mijn duo-collega juf Liza. Wij zijn na de zomervakantie tegelijk als nieuwe juf gestart en het voelt voor mij alsof we al jaren prettig samenwerken. Een fijn gevoel. Ik werkte hiervoor op een basisschool in Zaandijk waar ik het ook naar mijn zin had hoor, maar vanwege de reistijd zocht ik een baan dichter bij mijn woonplaats Heemskerk. Sinds mijn oudste dochter naar school gaat is het praktischer voor mij om minder ver te hoeven reizen. Zodra onze jongste dochter 2 jaar is, zal zij naar de peuteropvang bij Kindcentrum Kornak gaan. Dat is een stuk makkelijker met halen en brengen”, vertelt juf Laura.

“Het is voor mij belangrijk dat ieder kind zich gezien voelt”, legt Laura uit over haar footprint die ze graag wil achterlaten. Het lijkt logisch, maar zij verduidelijkt: “Het is zo belangrijk dat iedere kind zichzelf kan zijn en dat er een fijne sfeer in de klas is. Dat doe ik met duidelijkheid en structuur, maar vooral door iedere dag met een frisse blik te kijken. Stel dat er op een schooldag iets met een leerling gebeurd is, dan geldt voor mij dat de volgende dag weer nieuwe kansen brengt. Ik ontvang ieder kind, elke dag opnieuw met een glimlach. Ik heb het idee dat ik een vrolijke juf ben, dus ik hoop ook dat kinderen zich dat herinneren. Ik probeer te laten zien hoe ik mij voel door kinderen blij te ontvangen in de klas, hierdoor komen zij ook blij binnen. We willen positief zijn in de klas. Ieder kind is uniek en mag er zijn. En kan zichzelf zijn! Ik benadruk graag dat er zoveel verschillende kinderen zijn en niet iedereen hetzelfde is.”

Juf Laura is creatief en ook dat brengt ze graag op de kinderen over. “Knutselen is echt mijn ding. Tijdens deze les loop ik rond in de klas en ga ik soms bij een kind zitten om even te helpen, dan komen de leukste verhalen naar boven. Creatief bezig zijn is wat mij betreft één van de leukste dingen en dat voer ik breed door in mijn lessen. Letterlijk creatief bezig zijn tijdens het knutselen door bijvoorbeeld een knutselwerkje dat nog niet helemaal klaar is als beginpunt te tonen. Kinderen kunnen hun eigen fantasie gebruiken om het kunstwerkje eigen te maken, met alle materialen die voor handen zijn. Pak je verf, wasco of pastelkrijt? Het gaat om het proces en niet per se om het eindresultaat. En stel een werkje is niet helemaal geworden zoals je had gedacht, dan nóg kun je er trots op zijn. Daarnaast breng ik op een creatieve manier de reken- of leesles. Dat kan heel speels door leerlingen iets te laten doen bij het leren van woorden. Zo mogen ze door de klas lopen en woorden voorlezen aan andere kinderen of ik laat ze via een liedje woorden nazeggen. Leerlingen in groep 3 willen meestal snel leren lezen en schrijven, de betrokkenheid bij de les is groot. Ik vind het leuk dat we bij het leren van de letters ook gebaren aanleren. Elke letter heeft z’n gebaar en ik merk dat kinderen met deze methode door middel van een gebaar te maken makkelijker de letters b en d uit elkaar kunnen houden.”

In groep 3 wordt er gebruik gemaakt van circuitjes, zodat kinderen spelenderwijs leren. Zo worden lessen als schrijven, rekenen en lezen met elkaar gecombineerd. “Ze hebben vaak niet eens door dat ze les krijgen”, vertelt Laura lachend. Dit maakt de overgang van groep 2 naar groep 3 ook makkelijker. “De kinderen hebben tussen de lessen door wat meer ontspanning nodig en dan grijp ik vaak naar de 123ZING methode. Je krijgt hierin zoveel leuke handvatten – waar ik natuurlijk zelf een eigen draai aan geef – om muziek en bewegen in een les toe te passen. Ik geef zelf muziekles aan groep 3 en we proberen ieder kind met zoveel mogelijk verschillende instrumenten kennis te laten maken. Van de trommel tot triangel. Natuurlijk zingen we in de klas en ik zing graag mee. Soms doe ik bewust even ‘gek’ of dans ik lekker mee. Door als juf zelf mee te doen, merk ik dat de kinderen ook actiever deelnemen en vrolijker worden”, besluit Laura. En zo maakt zij het cirkeltje betreft haar footprint mooi rond. Dat alle kinderen haar herinneren als die vrolijke juf waar je helemaal jezelf kon zijn.