Geen dag is hetzelfde

“Als ik aan mijn werk denk en het allerleukste mag benoemen dan is het wel dat de kinderen blij zijn. Ik ben zelf positief ingesteld en ik zie overal het goede van in. De kinderen helpen mij daarbij. Het is zo leuk om met kinderen liedjes te zingen, te knutselen en samen iets moois maken. Geen dag is hetzelfde als pedagogisch medewerker peuterdagopvang”, vertelt juf Iris vrolijk. Ze hoopt dat haar footprint later bij de peuters een positieve Iris zal zijn. “Aan iets negatiefs geef ik graag een positieve draai. Ik hoop dat kinderen de tijd op de peutergroep ook optimistisch ervaren en dat ze dat meenemen. Dat het gezellig was in de groep bij juf Iris en dat er altijd tijd was voor spelen en knutselen”, legt Iris van der Linden opgewekt uit.

Bovendien is ze vaak ‘kapster Iris’ en zorgt zij ervoor dat ieder kind weer netjes mee naar huis gaat. Iris: “Ik heb mijzelf geleerd om haren in te vlechten en ik vind het gewoon heel leuk om iets moois te maken; van staartjes tot vlechten. Kinderen worden netjes naar de opvang gebracht, dus gaan ze ook weer netjes mee terug naar huis. Sommige ouders vragen zelfs of ik weer iets moois met het haar wil doen en de kinderen vragen er zelf om.” Ook op andere manieren is juf Iris creatief bezig: “Ik ben dol op knutselen, zowel thuis als op de groep. Vanmorgen hebben we kerstballen geknutseld. Heerlijk! De kinderen mogen dan een bierviltje kleuren, beplakken en als ze willen, met heel veel glitters erop. Het kan mij niet gek genoeg. En, ik zing graag liedjes met de kinderen. We hebben gedurende de dag diverse liedjes bij activiteiten, zoals het fruitlied, opruimlied en rauwkostlied. Zingen helpt goed als het bijvoorbeeld onrustig is in de groep, dan begin ik met het zingen van ‘Op een grote paddenstoel’ en zodra de kinderen het herkennen gaan ze meezingen en is het weer rustig. Hetzelfde ‘trucje’ doen we met opruimen. Ik zet het lied in en vraag ‘Wat gaan we doen?’ en de kinderen schreeuwen enthousiast ‘opruimen’. Het is fantastisch om met jonge kinderen te werken!”

Iris werkt al bijna twee jaar bij Kindcentrum Kornak, als invalskracht bij de peutergroep en BSO. “Sinds begin december 2024 sta ik 3,5 dag vast bij de peuterdagopvang. Zo fijn en leuk! En eigenlijk het állerleukst: ik heb zelf acht jaar op deze school gezeten. Ik had mijn sollicitatiegesprek met mijn oude juf! Mieke is nu adjunct-directeur. Zelf heb ik leuke herinneringen aan Kornak en ik was op zich helemaal niet van plan om te gaan werken op de school waar ik op zat. Maar het bevalt zo goed en ik hoop dat ik de kinderen ook zulke leuke herinneringen kan meegeven, voor later. Zelf kwam ik hier op school toen de klas uit een paar leerlingen bestond, dus echt vanaf het prille begin. Ik herinner mij rust, structuur en veel gezelligheid. Daarnaast is het fijn dat ik dichtbij school woon, in mijn pauze kan ik zelfs mijn Franse bulldog Evy even gaan uitlaten. Ik ben van de dieren. In mijn vrije tijd doe ik veel met dieren, zo heb ik verzorgpaarden en wandel ik veel met mijn hondje.” 

Bij Kindcentrum Kornak wordt er gewerkt met de methode VVE Startblokken. Een programma voor voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) voor baby’s, peuters en kleuters met een taalachterstand of bij meertalige opvoeding. “We richten op spel en interactie om zo taal uit te lokken en te stimuleren. Bijvoorbeeld nu vlak voor Kerstmis lezen wij voor uit een kerstboek waarin woorden als ster, kersboom en slee centraal staan. De kinderen horen de woorden veel en leren het spelenderwijs doordat er bijvoorbeeld ook een slee in de groep staat om mee te spelen. In het spel liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken, te stimuleren en dit zorgt voor optimale leer- en ontwikkelingsprocessen voor jonge kinderen. Voor alle kinderen!”, aldus een enthousiaste juf Iris.